torsdag 16. oktober 2008

Norskfaget.


Norsk er et av de viktigste fagene vi har i den norske skole. Det er et bredt fag, som vil si at det er mange forskjellig temaer å jobbe med. Faget er utfordrende og morsomt, selvom det kan være litt kjedelig til tider.

Jeg personlig liker dette faget godt. Jeg har alltid likt å skrive både dikt og tekster, og fått uttrykt følelsene mine gjennom ord. Tanker er lett å formulere med pennen og du kan skrive ned så mye du vil uten at papiret gjør motstand eller sier i mot deg. Det er deilig at du bare kan snakke så mye du vil uten at papiret går lei av å høre på deg.

det er viktig å få uttrykke seg og å skrive er en god måte å gjøre det på. Skriving er den største delen av norskfaget. På papiret kan man bare la pennen flyte. Ting som kanskje ikke er så lett å snakke om, er for mange mye lettere å skrive om.

Selvom det i første rekke bare er, for hvem som helst, å sette seg ned å skrive, skal det mye til å bli en god forfatter. Vi må utvikle et godt ordforråd for å kunne sette ord på tanker, vi må mestere gramatikk og skriveregler. Helt fra barneskolen er vi vant med å pugge gramatikkregler. Dette er kanskje det mest utfordrende med norskfaget synes jeg. Det er lett å skrive i vei uten å ta hensyn til gramatikk, men enten om vi vil eller ei må vi gå tilbake å rette på gramatikken.

Jeg ser fremover til å utvikle meg i norskfaget og bli flinkere til å jobbe med gramatikken min.

Ingen kommentarer: