søndag 2. november 2008


Vi satt oss ned på de nederste radene i salen, og etter en stund kom Adil inn på scenen. Det er så rart det der med folk du har sett på tv, folk du føler at du kjenner litt på en måte, men som du samtidig ikke kjenner i det hele tatt. Jeg hadde aldri hørt han prate så mye, bare sett han uttrykke seg gjennom dans og etter som han pratet fikk jeg mer og mer respekt for han. Han snakket om livet sitt, om enkelt episoder, om forholdet til faren og om forholdet til dans. Han snakket også om hvor vanskelig det hadde vært å passe inn i det norske samfunn som mørkhudet. Han sammenliknet seg også en del ganger med mowgli og det var ikke vanskelig å se likheter mellom dem. Mowgli hadde også kommet som et helt fremmed individ inn i et helt nytt samfunn og uansett hvor mye han pugget jungelreglene kom han aldri til å bli helt lik som resten av dyrene i jungelen. Dette ”foredraget” gjorde at jeg fikk et helt annet syn på forestillingen og på mowgli.

Det som også bidro til at jeg ble mer forberedt på forestillingen var workshopen. Det var et morsomt opplegg at vi skulle lære koreografien til de forskjellige dyrene i forestillingen. Det var morsomt å danse! Selvom vi fikk ulvenes koreografi og det er den vanskeligste, men det gikk fint og var en god måte å forberede oss på forestillingen. Jeg syntes at opplegget fungerte utrolig bra. På grunn av dette ble forestillingen mer levende for meg.

Det var litt stilig at de hadde modernisert historien. At de hadde plassert historien i en urban setting. Da kunne vi kjenne oss mer igjen enn hvis handlingen hadde tatt plass i jungelen. Jeg elsker den opprinnelige historien, så det hadde ikke gjort noe for meg hvis den hadde vært helt original, men historien taler mer direkte til oss når den er plasert i en setting vi kan kjenne oss igjen i. Veldig bra forestilling og flinke skuespillere. De hadde gitt figurene veldig tydlige og morsome kjennetegn. Det var ikke vanskelig å se at Baloo var Baloo og at Bagera var Bagera. Favoritt figurene mine må ha vært apene! De hadde en hel haug med morsome sitater og uttrykk.

1 kommentar:

Marte sa...

Så bra Martha!du skriver levende og jeg føler du snakker direkte til meg=) fått med mange gode poenger også;)stå på:P<3<3