torsdag 29. januar 2009

Det lyriske språk.


Lyrikk er en kjent sjanger for mange. Det er mange som skriver dikt og enda fler som leser dikt. Jeg må si at jeg nok hører til den første gruppen, lyrikk er en utrolig flott måte å uttrykke seg på, og ved hjelp av få ord kan man få sagt så utrolig mye. Men lyrikk er ikke bare dikt, det er også sanger og andre lyriske tekster. I dikt bruker man ofte rim og rytmer. Helt fra vi var små har vi vært opptatt av dette, det har ikke nødvendig vis vært ordene som gjør at barn elsker slike tekster, men nemmelig rytmene.

Mitt alt.
Du er min sol, min måne, min natt og dag
Du er mitt hjerte, mine tårer, mine hjerteslag
Du er mitt smil, mine øyne, mine lunger og luft
hvorfor forlot du meg? jeg kan ikke leve uten deg.


Ingenting betyr noe uten deg, kom tilbake til meg
Ingenting betyr noe uten deg, ikke dra fra meg
Ingenting betyr noe uten deg, du trenger meg og jeg trenger deg
Jeg elsker deg uten tvil, jeg elsker deg for alltid

Dette er to kjærlighetsdikt. Begge har jeg skrevet selv for en tid tilbake. Det er kanskje litt personlig å publisere dikt man har skrevet selv, selvom det er litt skummelt har jeg gjort det fordet.
"Å være forfatter vil koste, å våge å være modig er viktig" sitat fra filmen bare bea.

Diktene viser følelsene til, uten tvil, en såret person som har mistet det viktigste i livet. Som har gitt sitt hjerte til en person som ikke har tatt vare på det. Det skjøreste du kan gi bort til en annen er nemmelig hjertet. Det skal ingenting til å ødelegge det. Hvis man har satset alt, har man alt å tape og hvis du da faller, så faller du hardt. Men hvis man ikke satser noe så vinner man heller ingenting. Det er dette som er så vanskelig med kjærligheten, du kan aldri vite hva som skjer, du må satse alt, men risikerer å tape alt.
Noen ganger må du gi hjertet ditt hva det fortjener, selvom det vil si at man kan risikere å miste alt.

Ingen kommentarer: