fredag 20. mars 2009

REKLAMEFILM



Vi har jobbet med et gruppearbeid i norsk over en tre-ukers periode. Oppgaven var å lage en reklamefilm om skolen vår slik at de nye elevene som kommer til høsten skal få en innføring i hvordan det er å gå på sandvika og hvordan de skal finne frem på skolen. Vi skulle vektlegge å få med informasjon om de viktigste personene på skolen vår, men også å få en oversikt over hvordan denne store skolen fungerer og hvordan det er lettest å finne frem.

Gruppen min har jobbet bra og kom tidlig i gang. Ideene kom fort, vi hadde mye meninger om hvordan filmen skulle være og hvordan vi skulle jobbe fremover. Til slutt ble vi enige om at vi skulle ha med film og bilder for å få litt variasjon i reklamefilmen. Vi fordelte arbeidet og begynte å filme. Allerede etter første dag hadde vi kommet godt i gang med å ta bilder og filme. De to neste fredagene brukte vi på å sette sammen filmen. Vi brukte tid på å redigere og komme frem til hvilke filmer og bilder vi skulle ha med. Til slutt satte vi på musikk og leste inn stemmer før det endelig resultatet var ferdig. Vi hadde litt problemer med moviemaker underveis, det tok ekstremt lang tid å laste opp filmen og den hang seg opp mange ganger, slik at det tok unødvendig lang tid å bli ferdig.

Ellers har gruppen jobbet godt og hatt det gøy. Vi ble ganske fornøyd med resultatet, selv om det alltid er noe man vil endre på. Jeg ble vel kanskje mest fornøyd med den delen hvor vi presenterer samholdet på skolen, her ble det mange gode bilder og musikken passet bra.
Virkemidlene i filmen vi har med i filmen er personlig henvendelser, korte og enkle setninger, imperativ, slagord og plussord.

Alle filmene i klassen ble bra og alle har jobbet godt, men det var litt forskjell på redigeringene på filmene, det var tydelig at noen av gruppene hadde medlemmer som hadde gjort dette en del ganger før. Jeg synes at gruppe nummer fem hadde gjort den beste jobben med filmen. De hadde en god del humor, og utrolig bra musikkvalg. Det jeg likte best med den var at de hadde flettet inn andre reklamesitater i filmen.

Alt i alt synes jeg dette var et morsomt prosjekt. Hensikten med denne oppgaven er også utrolig nyttig, fordi dette er en stor skole hvor det er vanskelig å finne frem i begynnelsen, det er dermed viktig for de nye elevene å få en klarhet i hvordan skolen vår fungerer praktisk. Jeg har fått med meg flere erfaringer i redigering og filming som jeg kommer til å ta med meg videre.

Ingen kommentarer: