onsdag 11. mars 2009

Reklame



Reklame - blogg
Reklame er et kjent begrep for oss alle. Vi blir påvirket av reklame daglig enten vi vil det eller ikke. Enten gjennom tvskjermen, når vi hører på radio, før vi skal se en kinofilm osv.. reklame påvirker oss på forkjellige måter, men hovedsakelig ønsker en bedrift å få oss til å ha lyst på de tingene de selger. De fremstiller produktene sine som om de skulle være uovervinnelige. Vi vet hva reklame er og at det påvirker oss, men klarer vi å definere begrepet konkret? Hvordan påvirker den oss i så stor grad? Et konkret eksempel på deffinisjon av reklame er «betalt kommunikasjon av et budskap i et massemedium med identifiserbar sender i den hensikt å forberede en økonomisk transaksjon». Den påvirker oss i sto grad, det er mange grunner til dette, men ofte at de bruker pene og tynne modeller til make-up reklamer og også når det blir brukt kjendiser virker reklamen veldig troverdig. Jeg, personlig, blir veldig påvirket av reklame som appelerer til følelsene mine og rører noe ved meg.

Vi blir også ofte påvirket på en positiv måte når ned er barn med i reklamen. Jeg tenker hovedsakelig på miljøagentene-reklamene og rema 1000-reklamene fra 2007. De reklamerer selvfølgelig for rema 1000-kjeden til mange forskjellige målgrupper, rett og slett til en gjennomsnittelig nordmann. Reklamen jeg har valgt heter ”bolle i ovnen” og handler om at en mamma skal prøve å fortelle sin, kanskje fem år gamle sønn, hvordan det blir barn. Slagordet som kommer frem på slutten av filmen, forsterker budskapet som filmen prøver å formiddle. Fargene er sterke og hendelsen er plassert i et vanlig norsk hjem. Språkbruken i filmen er forenklet slik at en femåring skal forstå hva som menes. Det brukes enkle ord, men blir sagt på en rotete og forvirrende måte.

Denne reklamen er utrolig søt og morsom. Kanskje faktisk også litt overraskende! Den får fram slagordet(poenget) ”det enkle er ofte det beste” på en morsom og kreativ måte. Dette er en av de bedre reklamene jeg har sett og selvom jeg så den for et par år siden har den virkelig satt sine spor i hukommelsen.

Ingen kommentarer: